Skip to content
opening of economía de mercado, mercado de medellín, mexico city on august 21, 1999

opening of economía de mercado, mercado de medellín, mexico city on august 21, 1999

installation view of palm pavilion, kurimanzutto at juan de la barrera 116, mexico city, 2008

installation view of palm pavilion, kurimanzutto at juan de la barrera 116, mexico city, 2008

installation view of untitled, 2012 (all those years at no. 17e london terrace) at kurimanzutto, mexico city, 2012

installation view of untitled, 2012 (all those years at no. 17e london terrace) at kurimanzutto, mexico city, 2012

installation view of u.f.o. - naut jk (július koller) at kurimanzutto, mexico city, 2012

installation view of u.f.o. - naut jk (július koller) at kurimanzutto, mexico city, 2012

installation view of untitled 2014 (todos juntos) at kurimanzutto on september 11, 2014

installation view of untitled 2014 (todos juntos) at kurimanzutto on september 11, 2014

installation view of mezcal vs. pulque, kurimanzutto, mexico city, 2022

installation view of mezcal vs. pulque, kurimanzutto, mexico city, 2022

opening of economía de mercado, mercado de medellín, mexico city on august 21, 1999

opening of economía de mercado, mercado de medellín, mexico city on august 21, 1999

installation view of palm pavilion, kurimanzutto at juan de la barrera 116, mexico city, 2008

installation view of palm pavilion, kurimanzutto at juan de la barrera 116, mexico city, 2008

installation view of untitled, 2012 (all those years at no. 17e london terrace) at kurimanzutto, mexico city, 2012

installation view of untitled, 2012 (all those years at no. 17e london terrace) at kurimanzutto, mexico city, 2012

installation view of u.f.o. - naut jk (július koller) at kurimanzutto, mexico city, 2012

installation view of u.f.o. - naut jk (július koller) at kurimanzutto, mexico city, 2012

installation view of untitled 2014 (todos juntos) at kurimanzutto on september 11, 2014

installation view of untitled 2014 (todos juntos) at kurimanzutto on september 11, 2014

installation view of mezcal vs. pulque, kurimanzutto, mexico city, 2022

installation view of mezcal vs. pulque, kurimanzutto, mexico city, 2022

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

rirkrit tiravanija, photo by abigail enzaldo, 2022

rirkrit tiravanija

Rirkrit Tiravanija pasó los dos últimos años viajando por Oaxaca para aprender de los maestros alfareros de la región. El artista colaboró con Cooperativa 1050, la cual reúne a alfareros de Oaxaca, Puebla y Chiapas, dirigida por Kythzia Barrera, para hacer jarrones, tazas y otros recipientes usando técnicas conservadas durante siglos por las familias locales. Estas colaboraciones culminan en su más reciente exposición en kurimanzutto, Mezcal vs. Pulque.

La cerámica realizada a lo largo de sus viajes puede verse en la exposición y reside dentro y alrededor de una reproducción en madera a escala 1:3 de una casa de piedra abandonada que Tiravanija encontró durante su vista a Rio Blanco Tonaltepec. En honor a Mezcal vs. Pulque, kurimanzutto aprovecha la oportunidad de recordar las colaboraciones de Tiravanija con la galería y con las comunidades que inspiran su práctica. Nos complace compartir estas colaboraciones para el lanzamiento de desde el archivo.

La obra del artista tailandés nacido en Argentina y que vive entre Nueva York, Berlín y Chiang Mai, refleja su existencia nómada al mezclar e intercambiar diferentes contextos culturales. Él describe los eventos participativos que definen su carrera de tres décadas como “relacionales”: enfocados en interacciones sociales que desdibujan las fronteras entre el arte y la vida, y cuestionan el valor que se da a los objetos dentro del cubo blanco. Estos fueron los mismos principios que fundamentaron la historia temprana de kurimanzutto, cuyo programa estaba centrado en exposiciones nómadas en espacios no tradicionales.

                         economía del mercado, 1999

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

front and back of printed invitation for economía de mercado, 1999

economía de mercado, 1999

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

alejandro carrasco and rirkrit tiravanija cooking pad thai for economía de mercado, mercado de medellín, mexico city on august 21, 1999

El sábado 21 de agosto de 1999, kurimanzutto presentó su exposición inaugural Economía de mercado (Market Economy) como una exposición de arte contemporáneo espontánea de un día de duración en el mercado Medellín en la colonia Roma de la Ciudad de México. 

Tiravanija, junto con Abraham Cruzvillegas, Minerva Cuevas, Sofía Táboas, Damián Ortega, Gabriel Kuri y Gabriel Orozco, entre otros, vendieron piezas a precios entre 25 y 500 pesos, creadas con materiales encontrados en el mercado. Tiravanija cocinó y repartió pad thai. El intercambio y el consumo del platillo entre los asistentes al mercado —que habían previsto un intercambio de comida y no de arte contemporáneo— rompió las convenciones del mundo del arte y convirtió a los observadores pasivos en participantes activos imprescindibles para la realización de la obra.

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

gabriel kuri and rirkrit tiravanija at economía de mercado, mercado de medellín, mexico city on august 21, 1999

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

gabriel orozco, sofía táboas and rirkrit tiravanija at economía de mercado, mercado de medellín, mexico city on august 21, 1999

                              palm pavillion, 2008

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

installation view of palm pavilion, kurimanzutto at juan de la barrera 116, mexico city, september 5 – october 5, 2008

palm pavilion, 2008

palm pavilion, 2008

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

opening of palm pavilion, kurimanzutto at juan de la barrera 116, mexico city on september 5, 2008

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

 

 

 

A desire to explore the architecture that supports lived experiences also drives Tiravanija’s practice. In the fall of 2008, the artist had his first solo show in Mexico at a warehouse in the Condesa neighborhood that kurimanzutto occupied for a couple of years. Palm Pavilion, originally created for the 27th Sao Paulo Bienal, replicates the French architect Jean Prouvé’s (1901–1984) Tropical House, a small portable steal structure designed in 1949 for the Europeans living in the African colonies.

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

installation view of palm pavilion, kurimanzutto at juan de la barrera 116, mexico city, september 5 – october 5, 2008

                                untitled, 2012

        (all those years at no. 17e london terrace), 2012

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

opening of untitled, 2012 (all those years at no. 17e london terrace) at kurimanzutto, mexico city on september 20, 2012

Four years later, the artist reconstructed another home for the exhibition Untitled, 2012 (All those years at No. 17E London Terrace) at kurimanzutto’s current gallery space in the San Miguel Chapultepec neighborhood. Collaborating with musician and fellow artist Arto Lindsay, Tiravanija created a 1:1 reproduction of Lindsay’s old apartment in the gallery. 

Here, as in Palm Pavilion, audiences activated the piece and participated in the preservation of Lindsay’s environment as a living archive. In addition to hosting a series of readings, cooking classes, and musical performances, Lindsay himself occupied the space for a few days to record his latest album. 

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

hector madera and rirkrit tiravanija serving food during the opening of untitled, 2012 (all those years at no. 17e london terrace) at kurimanzutto, mexico city on september 20, 2012

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

arto lindsay recording in the studio of untitled, 2012 (all those years at no. 17e london terrace) at kurimanzutto, mexico city on september 28, 2012

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

carlos icaza and arto lindsay recording in the studio of untitled, 2012 (all those years at no. 17e london terrace) at kurimanzutto, mexico city on september 29, 2012

                    u.f.o. - naut jk (július koller), 2012

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

installation view of u.f.o. - naut jk (július koller), orquestrated by rirkrit tiravanija at kurimanzutto, mexico city, november 13 – december 15, 2012, with the support of galerie martin janda

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

július koller, universal futurological question mark (u.f.o.), 1978

Directly following his collaboration with Lindsay, Tiravanija returned to kurimanzutto to exhibit a body of work based on the Slovakian conceptual artist Július Koller (1939–2007). Koller, akin to Tiravanija, used lived experiences and everyday objects to challenge the cultural context of communist Czechoslovakia.

Tiravanija chose to reactivate some of Koller’s most signfiacnt works, including Universal Futorological Question Mark (U.F.O.), (1978), a happening where Koller and a group of children gathered on a Bratsilava hill and used their bodies to form a question mark. Tiravanija recreated the question mark with a group of people at the Zócalo in downtown Mexico City, which was documented and later on view in the show at kurimanzutto.

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

untitled 2012 (remember jk, universal futurological question mark u. f. o., zócalo, méxico city), 2012

                   untitled 2014 (todos juntos), 2014

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto
Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

opening barbeque of untitled 2014 (todos juntos) at kurimanzutto on september 11, 2014

Tiravanija continued to make ephemeral works through grand gestures of hospitality in the three-day exhibition Untitled 2014 (todos juntos). He welcomed visitors to play Ping-Pong, eat a barbeque dinner cooked by the artist on charcoal grills produced by local blacksmiths, and recline with a dozen others on a 47-foot hammock that hung across the gallery filled with palm trees.

Similar to Mezcal vs. Pulque and the formation of the question mark at the Zócalo, the artist collaborates with a specific community within Mexico. He commissioned inmates of a correctional center near Valladolid, Yucatán, to weave the hammock, which is the only craft the inmates are allowed to sell. The slogan “todos juntos” (all together) is woven at the hammock’s center in reference to the inmates’ collective work that made the communal rocking possible.

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

rirkrit tiravanija cooking and serving the opening barbeque of untitled 2014 (todos juntos) at kurimanzutto on september 11, 2014

                             mezcal vs. pulque, 2022

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

rirkrit tiravanija in margarita cortez cruz's home in río blanco tonaltepec, oaxaca, mexico, learning to make pottery in august 2021

The artist understands the materials used in communal gatherings across cultures as forms of knowledge that he hopes to disseminate to audiences through his artistic practice. At the opening of Mezcal vs. Pulque, in characteristic fashion, the artist stood inside the wooden house and used the pottery to serve mezcal and pulque—native beverages of the Oaxaca region—to visitors. The instigation of human interactions within architectural structures, whether a stall in a market or a replica of another’s home, encourages audiences to pause, sip, and enjoy the moment.
 

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

rirkrit tiravanija cooking for the master potters of mezcal vs. pulque in kurimanzutto, mexico city on april 29, 2022

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

rirkrit tiravanija serving mezcal and pulque during the opening of mezcal vs. pulque in kurimanzutto, mexico city on april 30, 2022

Rirkrit Tiravanija – del archivo - Proyectos - Kurimanzutto

installation view of mezcal vs. pulque, kurimanzutto, mexico city, 2022